Kawacon on kiva con

Joensuussa järjestetty Kawacon pidettiin tänä vuonna jo neljättä kertaa, ja tapahtumaviikonlopun ajankohta oli tuttuun tapaan kesäkuun viimeinen viikonloppu, 28-29.6. Tapahtuma keräsi jälleen paikallisia niin japanilaisen populaarikulttuurin kuin lauta- ja muiden pelien harrastajia. Tapahtumia ja tarjontaa riitti siis laidasta laitaan rennossa paikallishengessä, ja näin kolmatta kertaa paikalla olleena ja toista kertaa luentoa pitäneenä voisinkin tässä raportoida conin sisällöstä ja tunnelmasta niin kuin sen itse koin.

Ei enää pitkä matka coniin!

Ei enää pitkä matka coniin!

Lauantaina saavuimme paikalle jo hyvissä ajoin kymmenen aikoihin, ja ehdimme nähdä tapahtuman avajaiset ja istahtaa ensimmäiselle luennolle Mieshahmojen kuvaus shoujosarjoissa. Luento oli aika lyhyt, mutta siinä tuli tiiviissä paketissa olennaisimmat pointit shoujossa esiintyvistä, ”täydellisistä” mieshahmoista ja romanssijuonen merkityksestä ylipäätään koko genrelle. Olin itse hieman eri mieltä joidenkin luennolla esiin nostettujen esimerkkimangojen kanssa (kuten siitä, että esimerkiksi parantavasta rakkaudesta oli valittu Gentlemen’s Alliance Cross -sarjan kohtaus, jossa esiintyivät Haine ja Takanari eli vale-Shizumasa – miten Hainen rakkaus voi parantaa ”Shizumasan”, joka vain esittää roolia eikä edes ole oma itsensä saati sitten henkilö, joksi Haine häntä luulee?) mutta noin muuten luennoitsijan havainnot olivat hyvin samalla linjalla niiden asioiden kanssa, joita olen itse huomannut shoujoa lukiessani. Tämän ohjelmanumeron jälkeen vuorossa oli oma ohjelmani, joka oli jo kaatua teknisiin ongelmiin (luvattua OpenOffice oli jotenkin mystisesti kadonnut koneelta), mutta lopulta diat saatiin näkymään oikeassa olomuodossa ja hieno show’ni saattoi alkaa!

Mitäpä olisi shoujo-luento ilman Tanemuraa

Mitäpä olisi shoujo-luento ilman Tanemuraa

Oma ohjelmanumeroni oli nimeltään Ihanan kamala maanviljely – Harvest Moon-pelisarjan DS-sukupolvi ja käsitteli nimensä mukaisesti HM-pelisarjan pelejä, jotka on julkaistu Nintendo DS-konsolille. Tarkoituksena oli nimenomaan läpikäydä kaikkien pelien plussia ja miinuksia, ja muodostaa jonkinlaista käsitystä siitä, miksi maanviljely joissain peleissä tökkii tuskaa aiheuttavasti ja toisaalta mitkä asiat saavat jatkamaan pelaamista. Näin jälkeenpäin olen itse sitä mieltä, että aihe ja luento olivat ehkä vähän tylsiä ja olisin voinut mieluummin työstää luennoksi sofistikoituneemman version jo aikaisemmin pitämästäni luennosta, joka käsitteli HM-pelisarjan romanssiulottuvuuksia ja hahmotyyppejä. Yleisöä oli kuitenkin eksynyt paikalle ja jotkut jopa nauroivat kuvaillessani lehmäntappojen epäonnistumisia ja muita pelisarjan tyylikkäitä bugeja ja hulluuksia, mutta itsekriittisenä voin todeta puhuneeni (jälleen kerran) liian nopeasti ja unohtaneeni luennosta miljoona huomionarvoista seikkaa. No, mätiä tomaatteja ei sentään lennellyt ja ainakin minulla oli ihan hauskaa alun teknisistä ongelmista huolimatta, joten todennäköisesti ihastutan/raivostutan yleisöä jos en ensi vuoden Kawaconissa niin ainakin satunnaisesti paikallisen animeseuran kokoontumisissa.

Taidepläjäyksiä koristamassa Pokémon-huonetta

Taidepläjäyksiä koristamassa Pokémon-huonetta (Flareon-väritys by minä)

Näiden luentojen jälkeen oli aikaa vapaalle hengailulle, ja kävimmekin katsastamassa myyntipöydät ja taidekujan. Myyntipöydillä oli välillä kovakin kuhina, mutta pääosin oli rauhallista ja tavara tuntui menevän ihan hyvin kaupaksi. Tila oli hyvin organisoitu: myyntipöydät toisessa laidassa, mangakirjasto ja kahvilan pöydät toisessa ja tilaa jäi myös vapaaseen seisoskeluun. Taidekuja oli myös hyvin järjestetty, ja myynnissä oli tavaraa laidasta laitaan aina korvakoruista kirjanmerkkeihin. Viihteellisempiä staattisia ohjelmia, kuten karaokea, mangapajaa ja puuhanurkkausta emme käyneet katsastamassa tänä vuonna ollenkaan, mutta sen sijaan Kawaconin Kawaplayssa tuli vietettyä aikaa. Paikalla sai tuttuun tapaan pelailla videopelejä (mm. Touhouta – oli melko psykedeelistä katsella Touhou-cossaajien pelaavan paikan päällä kyseisiä pelejä!) ja lainata lautapelejä pelattavaksi, sekä osallistua paikallisen roolipeliseuran järjestämiin pöytäroolipeleihin. Ja mikä parasta, tänä vuonna conissa oli kokonaan Pokémonille omistettu huone, jossa sai katsoa animea ja leffoja, pelata pelejä, piirrellä ja värittää kuvia sekä pelata myös Pokémon-korttipeliä. Huone oli todella monipuolinen ja hieno, ja olisi ollut kiva nähdä enemmänkin Pokémon-pelaajia paikalla. Ehkä ensi vuonna sana upeasta ja mahtavasta Pokémon-huoneesta kiirii useammankin kanssaconittajan korviin.

Tuhoa Turha Tuote ja suorastaan bakkanaalinen meininki

Tuhoa Turha Tuote ja suorastaan bakkanaalinen meininki

Lautapelejä tarpeeksi pelailtuamme suunnistimme kohti seuraavaa luentoa nimeltään Karismaattiset pyövelit, joka käsitteli oman käden oikeutta toteuttavia hahmoja animessa ja mangassa. Itse luento lähti liikkeelle todella kaukaa käsitellen mediaa ja rikosuutisointia ennen kuin pääsimme varsinaiseen aiheeseen, tse ”pyöveleihin”. Luento oli todella asiapitoinen ja hyvin organisoitu, mutta mielestäni ilmiötä animessa ja mangassa olisi voinut käsitellä enemmän ja kissauutisia vähemmän, vaikka taustatieto sinänsä oli toki relevanttia itse aiheen kannalta. Esimerkkihahmoja olisi voinut olla useampia, mutta muuten luento oli sisällöltään mielenkiintoinen ja onnistui jopa hauskuuttamaan yleisöä, mikä on aina plussaa. Tämän – ja pienen epäröinnin – jälkeen lähdimme seuraamaan viihteellistä huutokauppaohjelmaa nimeltään Tuhoa Turha Tuote, jossa ideana on joko huutaa tavara itselleen tai tuhottavaksi. Tavara ei tällä kertaa ollut kovin mangapainotteista, vaan mukana oli myös elokuvia ja paljon PC-pelejä ja roolipelikirjoja, ja useampi tavara löysikin tiensä tuhon sijaan uuden enemmän tai vähemmän onnellisen omistajan huomaan. Ohjelmanumero oli viihteellinen ja todella hauska, ja olin onnekas kun tajusin lähteä hieman maaniteltuna mukaan seuraamaan kyseistä ohjelmanumeroa. Toivottavasti tämä järjestetään myös ensi vuonna vielä monipuolisemmin tuhomenetelmin.

Lauantain saalis, johon ei tullut lisäyksiä sunnuntaina

Lauantain saalis, johon ei tullut lisäyksiä sunnuntaina

Olimme liian vanhoja ja väsyneitä iltabileisiin, joten lähdimme kotiin lataamaan akkuja seuraavaa conituspäivää varten. Päivä lähtikin vauhdikkaasti käyntiin luennon Chobits VS Doll merkeissä. Kyseisellä luennolla vertailtiin otsikossa mainittuja kahta sarjaa, joista edellinen oli minulle tuttu mutta Doll täysin tuntematon. Se ei kuitenkaan haitannut mitään, sillä luennoitsija oli todella hyvä ja käsitteli molempia sarjoja monipuolisesti, vaikka pieneltä yleisön provosoinnilta ja tahalliselta Chobitsin väärintulkitsemiselta ei voinutkaan välttyä 😀 Aihe myös herätti keskustelua yleisössä, mikä on aina positiivista ja sai ainakin yhden mitään mangaa lukemattoman henkilön kiinnostumaan Chobitsista ainakin hiukan. Itse omistan koko sarjan ja pidän siitä todella paljon, ja olikin mielenkiintoista nähdä vertailua ”sisarsarjan” kanssa. Tämän luennon jälkeen alkoikin heti seuraava, Deittisimupelit, joka käsitteli, noh, deittisimupelejä. Olen nähnyt samaisen luennon samalta henkilöltä aikaisemmin paikallisen animeseuran allnighterissa, joten luento oli sisällöltään tuttua huttua, mutta luento oli hyvin viihdyttävä ja sisälsi paljon hyviä ja hauskoja kuva- ja videoesimerkkejä. Heittelin itsekin luennolla kommentteja ja kysymyksiä, ja sekä minun että muun yleisön kysymykset toivat lisää sisältöä muuten melko lyhyelle luennolle. Aihekin tuntui kiinnostavan monia, ja on todella sääli, että japania taitamattoman mahdollisuudet pelata otome-pelejä ovat aika olemattomat.

Androidimangojen taistelua luentodialla

Androidimangojen taistelua luentodialla

Aamun luentojen jälkeen kävimme vielä pyörähtämässä ostosalueella ja onnistuin myös saamaan omakseni järjestäjien Kawacon-paidan, kiitos ansioituneen panokseni conin järjestämisessä. Loppupäivä kuluikin sitten lautapelejä ja Pokémoneja Kawaplayssa pelatessa. Saimmekin tutustua muutamaan todella hyvään lautapeliin, jotka varmasti tulee itsekin hankittua, ja annoimme myös palautetta Kawaplaysta, joka on mielestäni ollut aivan loistava lisä kahteen viimeisimpään Kawaconiin. Toivottavasti yhteistyö jatkuu ja pelejä pääsee pelaamaan ensi vuonnakin. Lopuksi menimme vielä katsomaan päättäjäiset, jonka jälkeen olikin aika suunnata kohti juna-asemaa ja hypätä matkaan kohti kotikotia ja työmaata.

Yleiskuva conalueelta

Yleiskuva conalueelta

Kaiken kaikkiaan Kawacon oli jälleen kiva, pienehkö ja rento tapahtuma, josta löytyi monenlaisille harrastajille kaikenlaista tekemistä. Tekemistä on niin paljon, ettei kaikkea ehdi millään tekemään ja minulta jäi esimerkiksi karaoke tänä vuonna kokonaan laulamatta, mutta se ei todellakaan ollut iso menetys – niin kivaa lautapelien pelailu ja luentojen seuraaminen oli. Cossaajia näkyi mielestäni enemmän kuin aikaisempina vuosina, mutta cosplayta harrastamattomana ja kilpailun katsastamattomana en osaa kommentoida aihepiiriä tarkemmin. Luentoja oli melko paljon ja aiheet vaihtelivat mukavasti laidasta laitaan. Ryysistä oli korkeintaan myyntipöydillä lauantaina puolenpäivän aikaan, ja Kawaplayssa oli välillä turhankin hiljaista. Kävijöitä oli hieman vähemmän kuin viime vuonna, mutta conissa oli mielestäni pieneksi coniksi hyvä tunnelma ja paljon ohjelmaa, ja oli itsekin mukava olla taas mukana tekemässä ohjelmaa coniin. Ensi vuonna toivon mukaan uudestaan, jos sitä vaikka olisi jo kehittynyt luennon pitäjänä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s