Peliarvostelu/esittely: IDOLiSH7

ogp

Alkuperäinen nimi: IDOLiSH7

Alusta: Android, IoS

Julkaisija: Bandai Namco Online, geechs

Julkaisupäivä: 20.8.2015

Erilaiset älypuhelimilla ja myös pelikonsoleilla pelattavat idolipelit ovat viime vuosina nousseet valtavan suosituiksi. Puhelinpuolella lippulaivoja ovat olleet esimerkiksi Love Live: School Idol Festival ja Idolm@ster Cinderella Girls Starlight Stage, videopelipuolella taas esimerkiksi Miku Hatsune -hahmon ympärille rakennettu Project Mirai -sarja. Viime aikoina myös miespuolisiin idoleihin keskittyviä pelejä ja muita adaptaatioita on tuotu markkinoille yhä enemmän ja enemmän, ja yksi näistä on tarkalleen vuosi sitten julkaistu IDOLiSH7. Sen luomisesta vastuussa ovat Bandai Namco Online sekä geechs, ja pelissä on Suomessakin tunnetun mangaka Arina Tanemuran suunnittelemat hahmot.

tumblr_inline_npqilx1JU61qhclsx_500

IDOLiSH7 (tästä eteenpäin Idolish7 pelistä ja IDOLiSH7 sen idoliryhmästä puhuttaessa) kertoo uuden idoliryhmä IDOLiSH7:n ja myös heidän vastustajiensa edesottamuksista viihdealalla. Peli etenee samaan tapaan kuten monet muut vastaavat rytmipelit: pelin kappaleita pelaamalla kasvaa tasoja, ja tasojen myötä avaa uusia tarinoita, joissa etenemällä saa avattua lisää uusia kappaleita. Peli siis toimii hyvin samalla tavalla kuin vaikkapa Love Live: School Idol Festival, ja joitakin rytmipelejä aikaisemmin pelanneilla ei ole mitään vaikeuksia opetella pelaamaan Idolish7:aa. Välillä pelissä on myös erilaisia eventtejä, joissa on omat kappalelistansa, ja näitä pelaamalla saa pelissä hyödyllisiä esineitä ja mahdollisesti myös uusia kortteja.

Kuten idoli- ja rytmipelit yleensäkin, Idolish7 nojaa vahvasti korttien keräilyyn. Pelissä on kolme attribuuttia: Shout, Beat ja Melody, joiden mukaan kortit ja kappaleet on ryhmitelty. Kuitenkin toisin kuin esimerkiksi Love Livessä, yhden ryhmän muodostamiseen tarvitaan vain viisi korttia, joten hyvällä nostotuurilla ryhmät voivat kehittyä tehokkaiksi nopeasti. Korteilla on neljä harvinaisuustasoa: Normal (N), Rare (R), Super Rare (SR) ja Super Star Rare (SSR). Näistä kahta ensimmäistä ryhmää voi nostaa Friend Pointseilla, mutta harvinaisempia kortteja saa ainoastaan nostamalla niitä Stellar Stoneilla, joita voi myös ostaa pelin kaupasta. Idolish7 on kuitenkin varsin antelias Stellar Stonejen suhteen, ja yhteen nostoon vaadittava 50 tai 100 Stellar Stonea kertyy aika nopeasti. Kortteja voi myös ”jatkojalostaa”: Raresta voi kehittää SR:n, ja siitä edelleen SSR:n. Kaikkia kortteja ei voi kehittää, ja pelin parhaat kortit ovat juurikin näitä ”puhtaita” ja harvinaisimpia SSR-kortteja.

tumblr_nuutz8KnR01uezffwo2_1280 tumblr_nuusyuLEkc1uezffwo2_1280 tumblr_nuuu9rGxPy1uezffwo1_1280

Idolish7:n kappalelistalla on sekä IDOLiSH7:n että heidän vastustajiensa, TRIGGER:in ja Re:valen kappaleita. Toisin kuin useimmille tutuimmassa Love Livessä, pelimekaniikassa on vain neljä painettavaa näppäintä yhdeksän sijaan. Nuotteja on kuitenkin useampia erilaisia: tavallinen kosketus, pohjassa pito, pyyhkäisy ja liikkuva nuotti. Vaikeustasoja on neljä: Easy, Normal, Hard ja Expert. Kuitenkin useimmat biisit ovat varsin helppoja, ja itse olen saanut kunnolla haastetta vasta aivan viimeisimpien julkaistujen kappaleiden Expert-versioista. Osa näistä on aika vaikeita. Biisien taustalla pyörii myös jonkinlainen musiikkivideo, ja näihin totuttautuminen kesti jonkun aikaa. Musiikkivideoiden kuvasto on yleensä peräisin joko joihinkin kappaleisin erikseen tehdyistä oikeista musiikkivideoista tai pelin muusta kuvastosta, kuten sen korteista. Kappaleessa ei voi epäonnistua, vaikka ei osuisi yhteenkään nuottiin: Game Overia ei tule missään vaiheessa. Kappaleiden pelaamiseen vaaditaan LP:tä, joka kuitenkin kertyy takaisin huomattavasti nopeammin kuten vaikka Love Livessä. Tarpeen tullen LP:tä voi palauttaa Stellar Stoneilla.

Alla olevasta YouTube -videosta näkee, miten kappaleita pelataan. Esimerkkibiisinä Joker Flag Expert -vaikeustasolla.

Idolish7:ssa on ollut tähän mennessä kolmea eri tyyppiä eventtejä. Tavallisin on Token Event, jossa tavallisia kappaleita pelaamalla saa esineitä, joilla voi pelata eventin biisilistan biisejä läpi. Näitä pelaamalla saa paljon palkintoja, ja tarpeeksi pelattua myös yleensä jonkinlaisen uuden kortin. Score Eventit ovat muuten samanlaisia kuin edellä selitetyt Token Eventit, mutta niissä kappaleista saa pisteitä suorituksen perusteella ja näillä suorituspisteillä saa palkintoja. Tässä eventissä pärjääminen on hankalaa, mikäli tiimit eivät ole tarpeeksi vahvat. Token- ja Score Eventeissä on myös pelaajien välinen kilpailu-ulottuvuus, ja eventissä tarpeeksi hyvin sijoittumalla (=paljon pelaamalla ja LP:tä Stellar Stoneja palauttelemalla) saa lisää parempia palkintoja. Kolmas tyyppi on Bingo Event, jossa pelataan läpi erilaisia bingokortteja, jotka sisältävät erilaisia tehtäviä (esim. saa tarpeeksi korkeat pisteet jostakin kappaleesta). Kortin vaikeustason voi valita itse, ja suorittamalla kortteja saa palkintoja. Bingoeventit sisältävät yleensä myös jonkinlaisen eventtikortteihin liittyvän tarinan, jotka ovat yleensä aika hauskoja.

Vaikka Idolish7 on hauska myös pelkkänä rytmipelinä, on sen todellinen vetovoima pitkä, yksityiskohtainen ja jatkuvajuoninen tarina. Monissa idolipeleissä tarinassa ei ole mitään juonta, vaan se on kokoelma pelin hahmojen erilaisia hassutteluja ja muita kommelluksia. Nämä tarinat ovat myös yleensä tunnelmaltaan hyvin kevyitä ja vitsikkäitä, ja suurin konflikti saattaa syntyä siitä, että joku hahmo ei tullut tänään harjoituksiin, koska joutuu käymään myös toisessa harrastuksessa. Idolish7:n tarina ei ole edellä kuvatun kaltainen, vaikka siihenkin toki mahtuu vitsejä ja hahmojen hassuttelua. Pääosassa on kuitenkin IDOLiSH7:n kamppailu viihdealalla, ja tarinassa on useammin synkkiä kuin iloisia sävyjä. Nämä varsin haastavat vaikeudet onnistutaan kuitenkin useimmiten voittamaan, ja mielekkäiden tapahtumien ansiosta tarinaa jaksaa seurata ja hahmoistakin kiinnostua.

tumblr_ntwh5tbrnF1ucn8j1o1_500

Vasemmalta Nagi, Sogo, Iori, Riku, Mitsuki, Tamaki ja Yamato

Alkuun Idolish7:n hahmot saattavat vaikuttaa aika kliseisiltä, mutta loppujen lopuksi he eivät sitä olekaan. Jokaisen hahmon luonteeseen on jaksettu panostaa sen verran, että hahmo ei vaikuta miltään kliseekasojen kokoelmalta (vrt. Love Live), vaan heille on jaksettu myös keksiä taustatarinat, perheet, motivaatiot alalle ryhtymisestä ja omia luonteenpiirteitä. Useimmilla hahmoilla on jokseenkin traaginen taustatarina, mikä on välillä hieman turhan oloista, mutta toisaalta näistä taustoista ja myös hahmojen omista epävarmuuksista sekä persoonallisuuksien törmäämisestä syntyy hyvää draamaa. Idolish7 myös näyttää ilahduttavasti sen puolen idolimaailmasta, mitä moni muu tuote ei kuvaa ollenkaan. Tarinassa ollaan enemmän kulissien takana kuin lavalla, ja se käsittelee myös viihdeteollisuuden varjopuolia, kuten fanien välisiä erimielisyyksiä ja nettivihaa. Tarina tuntuu välillä hyvinkin realistiselta.

Pelaaja ohjaa visual novellin tapaan etenevässä tarinassa IDOLiSH7:n manageria Tsumugi Takanashia, jolle saa halutessaan keksiä oman nimen. Mitään vaihtoehtoja tarinassa ei kuitenkaan tarvitse suorittaa, vaan tapahtumien kuuntelu riittää. Tsumugikin tuntuu enemmän yhdeltä tarinan hahmoista kuin itse pelaajalta, sillä hän ei ole edes mukana kaikissa kohtauksissa, ja hänen kuvansa pääsee näkemään varsin usein tarinan aikana avautuvissa kuvituksissa, joita voi myös katsella myöhemmin galleriasta. Pelin muut hahmot ovat Riku Nanase, IDOLiSH7:n keskushahmo, joka on reipas, optimistinen, iloinen ja erinomaisen hyvä laulamaan. Hän kuitenkin kärsii idolin uraa uhkaavasta hengitystiesairaudesta ja huonosta suhteesta kaksoisveljeensä, TRIGGER:in Tenn Kujoon. Riku on hahmoista ehkä kaikkein stereotyyppisin, ja hahmon ääninäyttelijä Kensho Ono ei ole tarpeeksi hyvä laulamaan, jotta hahmon ääntä voisi pitää todella loistavana, kuten muut hahmot pelissä kehuvat. Riku on kuitenkin aika sympaattinen, ja hänen hahmokaarensa nousuista ja laskuista löytyvät jotkut pelin dramaattisimmista kohtauksista.

tumblr_ntwh22mApM1ucn8j1o1_1280

Rikua vuoden nuorempi Iori Izumi on ulkonäköä myöten hyvin tyypillinen Arina Tanemuran hahmo: viileä ja vähän töykeä huippuoppilas. Iori on aikuismaisen oloinen, ja auttaa Tsumugia IDOLiSH7:n managerointityössä. Tämä puoli tuo Ioriin lisää syvyyttä, kuten myös jatkuva pieni kilpailu Rikun kanssa. Nämä kaksi hahmoa täydentävät toisiaan hyvin, vaikka ovatkin luonteeltaan varsin vastakkaisia ja tämä myös aiheuttaa kiistaa heidän välillään. Iorin isoveli, Mitsuki Izumi, on nuorekkaasta ulkonäöstään huolimatta ryhmän toisiksi vanhin, ja vaikka hän ei ole niin hyvä laulamaan tai tanssimaan, hänen olemuksensa piristää ryhmää ja hän on myös hyvä juontamaan varietee -ohjelmia. Mitsuki on epäonnistunut pääsemään alalle menneisyydessään, ja IDOLiSH7:n myötä saa vihdoin mahdollisuuden. Koska Mitsuki ei ole niin hyvä laulamaan kuin muut, tuntee hän välillä alemmuutta toisiin jäseniin. Toisaalta Mitsuki myös antaa kaikkensa ryhmän eteen, ja antaa myös toisinaan arvokkaita neuvoja muille hahmoille.

IDOLiSH7:n todellinen isovelihahmo on kuitenkin ryhmän johtaja ja sen vanhin jäsen, Yamato Nikaido. Yamatolla on hämärä menneisyys, yhteyksiä Re:valen Yukiin ja muuhunkin viihdemaailmaan. Yamato puhui aikaisemmin haluavansa kostaa, ja tämä epämääräinen kosto motivoi hänet ryhtymään viihdealalle. Yamato välittää kuitenkin ryhmästä todella paljon, auttaa toisia jäseniä pääsemään yli vaikeuksista, selvittelee näiden välisiä riitoja ja tekee myös jonkun verran työtä managerin kanssa. Yamato on motiiveiltaan ja luonteeltaan hieman epämääräinen hahmo, mutta tämä vain tekee hänestä paljon kiinnostavamman. Yamato on myös ryhmästä se, joka tekee enimmäkseen työtä näyttelijänä ja alun vastahakoisuudesta huolimatta suoriutuu alalla hyvin ja on saanutkin jo isompia rooleja. Pidänkin paljon siitä, että ryhmän eri jäsenet tekevät hieman erilaisia töitä viihdeteollisuudessa, eivätkä kaikki ole vain laulavia ja tanssivia idoleita.

tumblr_inline_o7w6xwXcnm1snfb23_540

IDOLiSH7:n suorastaan pakollinen ulkomaalaisvahvistus on puoliksi japanilainen, puoliksi kaukaisesta Northmaren valtakunnasta tuleva Nagi Rokuya, jonka komea ulkonäkö on sekä auttanut häntä viihdebisneksessä että aiheuttanut sen, ettei hänellä ole todellisia ystäviä. Sen vuoksi Nagi on ehkä hieman yllättävästi se hahmo, joka välittää toisista hahmoista kaikkein eniten. Vaikka Nagi käyttäytyy välillä hyvin omituisesti, iskee naisia ja intoilee animesta, on hän myös yleensä se, joka toimii järjen äänenä vaikeimmissa paikoissa. Tämä on melko yllättävä piirre tässä varsin hölmön ja pinnallisen oloisessa hahmossa ja syventää Nagia paljon. Hahmon ääninäyttelijä Takyua Eguchi myös esittää Nagin omalaatuisen aksentin todella tunteella, ja hahmon puhetta on joko todella hauskaa tai uskomattoman ärsyttävää kuunnella vähän mielentilasta riippuen.

Tamaki Yotsuba on lastenkotilapsi, joka on mukana bisneksessä vain etsiäkseen kadonnutta siskoaan, joka löytyykin tarinan edetessä varsin yllättävästä paikasta. Tamaki on loistava tanssija, mutta valitettavasti myös epämotivoitunut, laiska ja kiinnostunut enimmäkseen ruuasta ja nukkumisesta. Tamakin omalaatuinen, lapsellinen ja joukosta varsin hyvin erottuva hahmo kuitenkin kehittyy pikku hiljaa tarinan aikana enemmän vastuuta ottavaksi ja järkevämmäksi tyypiksi, joka tulee myös paremmin toimeen alaryhmä MEZZO:ssa toimivan parinsa Sogo Osakan kanssa. Sogo on ehkä IDOLiSH7:n värittömin hahmo, mutta toisaalta tällainen straight man -tyyppinen henkilö sopii erinomaisesti varsin värikkääseen hahmokaartiin. Sogo tulee erittäin rikkaasta perheestä ja on vanhempiensa hylkäämä idolihaaveidensa takia. Sogo on ahkera, mutta hänessä on myös pimeä ja väkivaltainen puoli, joka tulee välillä esille humoristisissa kohtauksissa. Hän tulee aluksi huonosti toimeen Tamakin kanssa, mutta pikku hiljaa kaksikon välit lämpenevät.

Vasemmalta Gaku, Tenn ja Ryuunosuke

Vasemmalta Gaku, Tenn ja Ryuunosuke

TRIGGER puolestaan koostuu kolmesta hahmosta, joista ryhmän keskushahmo on Rikun kaksoisveli Tenn Kujo. Tämä on nuorena jättänyt alkuperäisen perheensä ja siirtynyt bisnesmies Kujo-sanin kasvatettavaksi. Sittemmin Tenn on debytoinyt menestyksekkäästi idoliryhmässään. Tenn on hyvin lahjakas ja lavalla oikea enkeli, mutta siviilissä varsin kylmä ja välinpitämätön tyyppi, joka pitää jopa toiset TRIGGER:in jäsenet kaukana itsestään. Tenn on kuitenkin ehkä pelin ammattimaisin henkilö, sillä hän välittää todella paljon faneistaan ja on valmis tekemään lähes mitä tahansa näiden eteen. Tenn tulee kuitenkin huonosti toimeen ryhmän toisen jäsenen, Gaku Yaotomen kanssa. Tämä on ryhmän ohjelmatoimiston Yaotome Productionsin johtajan Sousuke Yaotomen poika, joka on ryhmän johtaja ja tulee erittäin huonosti toimeen isänsä kanssa. Gaku pitää TRIGGER:iä ylivoimaisesti parhaana, ja on myös hyvin ammattimainen. Gakulla on salaperäinen kaksoisolento, ja hän myös yrittää iskeä Tsumugia joka käänteessä. Itse toivonkin kovasti, että näiden välinen suhde etenisi pelissä johonkin suuntaan. Valitettavasti Gaku on kuitenkin saanut pakit jo muutamaankin otteeseen, ja Tsumugille löytyisi muitakin kiinnostuneita kumppanikandidaatteja. Gaku ei ole varsinaisesti ilkeä tai töykeä, vaan yrittää auttaa IDOLiSH7 etenemään urallaan, joskin hänen motiivinsa ovat hieman epämääräisiä.

Kolmas jäsen on Okinawalta tuleva Ryuunosuke Tsunashi, jonka isä omistaa hotelliketjun saarella. Ryuunosuke on yksi pelin mielenkiintoisimmista hahmoista, vaikka saa tarinassa ehkä vähiten omaa aikaa. Ryuunosuke tuli viihdeteollisuuteen esittäen todella villiä ja seksikästä tyyppiä, ja pitää tätä esitystä vahvasti yllä, vaikka ei todellisuudessa ole yhtään julkisuuskuvansa kaltainen. Ryuunosuke tuntuu selkeästi kaipaavan takaisin kotiseudulleen, vaikka haluaakin toki tehdä kovasti töitä viihdeteollisuudessa. Hän myös menee aina Tennin ja Gakun jatkuvien riitojen väliin ja toimii ryhmän järjen äänenä. Ryuunosuke osaa olla myös Sogon tapaan todella pelottava, kuten nähtiin tarinan Sousuke Yaotomen kaappauskohtauksessa, mutta hänellä on iso heikko kohta: alkoholi. Humalassa hän on todella hankala, puhuu vain okinawan murretta ja sekoilee. Tarinan kohtaus, jossa Ryuunosuke ilmestyi hengailemaan kännissä IDOLiSH7:n asunnoille oli yksi kaikkein hauskimmista! Mielestäni Ryuunosuken hahmon ristiriitaa esitetyn ja todellisen minän välillä ei ole vielä käsitelty tarinassa tarpeeksi, ja hän voisi muutenkin saada enemmän aikaa tarinassa. TRIGGER:in kohtauksissa valokeilan vievät yleensä Tenn ja Gaku.

Screenshot_2016-08-20-12-01-01

Yuki ja Momo

Kolmas pelin idoliryhmistä on hiljattain tarinan toisessa osassa esitelty Re:vale, jonka jäseniä ovat Momo ja Yuki. Tämä kaksikko on tehnyt töitä yhdessä jo pitkään, ja hie muistuttavat jo vanhaa avioparia niin vitseiltään kuin keskinäiseltä käytökseltään. Kaksikosta Momo on pirteä ja energinen, vitsikäs ja haluttu vieras varietee -ohjelmiin. Yuki on hieman vakavampi ja rauhallisempi, ja tekee uraa näyttelijänä. Yukilla ja Yamatolla on jotakin yhteyksiä menneisyydessä, ja Yuki myös tietää Yamaton tarkkaan varjellun salaisuuden, mutta kaikkea näiden kahden hahmon välillä ei ole vielä paljastettu. Re:vale toimii myös IDOLiSH7:n ja TRIGGER:in sempaina, koska he ovat olleet viihdeteollisuudessa näitä pidempään ja auttavat näitä taustalta tarvittaessa. He ovat mukavia ja ystävällisiä. Itse kuitenkin toivoisin, että peliin tulisi vielä joku hieman ilkeämpi ja vaarallisemman vastustajan oloinen idoliryhmä, sillä TRIGGER ei loppujen lopuksi ollut sellainen, mikä toisaalta oli myös hyvä asia. Pahat ja häikäilemättömät vastustajat ovat kuitenkin jo hieman kuluneita, ja häikäilemättömyyttä tarinassa edustaa jo Sousuke Yamazakin hahmo.

Idoliryhmien lisäksi pelissä on joitakin sivuhenkilöitä, kuten IDOLiSH7:n ja TRIGGER:in ohjelmatoimistojen johtajat, Tsumugin isä Otoharu Takanashi ja jo mainittu Gakun isä Sousuke Yaotome. Edellinen on hieman omituinen, mutta järkevä ja hyväsydäminen, kun taas jälkimmäinen on häikäilemätön, vaarallinen, vallanhimoinen ja kiinnostunut lähinnä rahasta. Lisäksi mukana pyörivät TRIGGER:in ja Re:valen managerit, Takanashi Productionsin työntekijä Banri Oogami, TV-persoona herra Shimooka, Tenn Kujon kasvatti-isä Kujo sekä joitakin muita hahmoja. Lisäksi välillä nähdään nimettömiä, valkoisena varjona nähtyjä hahmoja, jotka ovat milloin idolifaneja, milloin tavallisia kaduntallaajia, milloin TV-tuottajia ja milloin mitäkin. Tarinassa on siis hyvin edustettuna viihdealan eri työntekijöitä, mikä tuo sille uskottavuutta.

Screenshot_2016-06-27-17-14-02

Idolish7:n kappaleet ovat jokseenkin tyypillistä idolipoppia, ja jokaisen ryhmän kappaleet on sovitettu hyvin heidän imagoonsa. IDOLiSH7 esittää varsin tavanomaista idolipoppia, jossa on huomattavasti viattomammat sanoitukset kuin TRIGGER:in kappaleissa, joissa kuiskitaan vihjailevia lupauksia kuuntelijan korviin. Re:valen musiikki on ehkä hieman rokahtavampaa ja sanoitukset ovat hieman enemmän laskelmoituja ja vaikeampiselkoisia. Itse pidän eniten TRIGGER:in tuotannosta, ja on todella harmi, että heiltä on tähän mennessä tullut vasta 4 kappaletta. Lisäksi IDOLiSH7:n jäsenet muodostavat alaryhmiä sekä toistensa että myöhemmin myös TRIGGER:in jäsenten kanssa, ja myös näiden esittämät kappaleet kuvaavat hyvin hahmojen luonteita. Esimerkiksi Nagin, Mitsukin ja Yamaton muodostama ryhmä laulaa hieman hölmöjä, hassusti sanoitettuja ja pirteitä kappaleita, kun taas MEZZO esittää rauhallisempia rakkauslauluja. MEZZO:n ja Ryuunosuken yhdessä esittämä Love&Game yhdistelee sekä MEZZO:n rakkausteemaa että Ryuunosuken hahmon eroottisuutta mielenkiintoisella tavalla. Nämä alaryhmät ja yhdistelmäryhmät ovat tosi mielenkiintoisia ja niiden kappaleet varsin hyviä, mutta niitäkin on toistaiseksi julkaistu varsin vähän.

Kuten useimmissa miesidolipeleissä, myös tässä ääninäyttelijät ovat pääasiassa erittäin tunnettuja (mm. Tsubasa Yonaga, Atsushi Abe, Kensho Ono) mutta myös muutama hieman tuntemattomampi nimi mahtuu mukaan. Todella moni pelin ääninäyttelijöistä lainaa ääntään hahmoille myös Ensemble Stars– ja Touken Ranbu -peleissä, joten näihin jo tutustuneet kuulevat varmasti tuttuja ääniä peliä pelatessaan. Ääninäyttelijät suoriutuvat rooleistaan hyvin, ja useimmat myös laulavat todella hyvin. Erityisen onnistuneina pidän KENN:in ja Takyua Eguchin suorituksia Tamakina ja Nagina, koska hahmojen puhetyyli on erittäin suuri osa heidän persoonallisuuksiaan ja äänet ovat hyvin joukosta erottuvia.

Screenshot_2016-04-17-18-29-19

Idolish7 on todella hauska rytmi- ja idolipeli, joka tasapainottaa genren eri osa-alueet hyvin. Kappaleet ovat mielestäni hyviä, ja pelissä edetessä niihin tulee myös haastetta. Tarina on pitkä, jatkuvajuoninen ja mielenkiintoinen, ja hahmoissa on syvyyttä. Pidän itse myös paljon hahmodesigneistä sekä pelin korttien suunnittelusta. Korteissa on ollut kivoja teemoja ja taide on mukavaa katseltavaa. Pelin eventit voisivat olla hieman pidempiä kestoltaan, sillä nyt noin viikon kestävän eventin aikana tulee useasti kiire, kun yrittää kerätä pisteitä palkintoja ja kortteja saadakseen. Eventit voisivat olla myös hieman monipuolisempia, sillä nyt Token Eventtejä on turhan usein. Pelin tekijät tosin lupailivat, että syyskuussa saataisiin joku uusi eventtityyppi peliin. Sitä odotellessa.

Kuulostaa kivalta, miten pääsen pelaamaan?

Idolish7:ä ei ole toistaiseksi saatavilla länsimaisista sovelluskaupoista, vaan puhelimella joutuu suorittamaan pientä kikkailua pelin saamiseksi puhelimeen. Vaikka peli on kokonaan japaninkielinen, ei se ole vaikeasti ymmärrettävä, mikäli on aikaisemmin pelannut jotakin rytmipeliä. Lisäksi netistä löytyy todella paljon ohjeita pelin pelaamiseen, ja pelin tarinoista löytyy käännöksiä toistaiseksi toisen osan seitsemänteen osaan asti. Laitan tähän loppuun kiinnostuneille linkkejä hyödyllisiin tietolähteisiin.

Idolish7 Tumblr – pelille omistettu Tumblr -sivusto, josta löytyy paljon tietoa, tarinoiden käännöksiä ja muuta hyödyllistä. Moderaattoreille voi myös lähettää kysymyksiä, ja sivuston kautta pääsee myös Idolish7 -chattiin keskustelelmaan muiden fanien kanssa.

YouTube -käyttäjä laurenzomilta löytyy videotutoriaali pelin pelaamiseen. Käyttäjällä on myös monia muita hauskoja ja hyödyllisiä toisiin idolipeleihin liittyviä videoita.

IDOLiSH7:n levyjä sekä lehtiä ja muuta oheistuotetta löytyy esimerkiksi CDJapanilta ja Play-Asiasta.

IDOLiSH7:n virallinen käyttäjä YouTubessa julkaisee mm. musiikkivideoita ja ääninäyttelijöiden haastatteluja. Pelillä on myös virallinen Twitter-tili, jossa julkaistaan uusimmat uutiset. Kannattaa vilkaista myös pelin hahmosuunnittelijan Arina Tanemuran virallista Twitter -tiliä, jossa hän julkaisee toisinaan taidetta hahmoista. Nämä kaikki ovat japaninkielisiä.

Loppuun vielä IDOLiSH7:n hiljattain ilmestynyt RESTART POiNTER -musiikkivideo. Muutamia musiikkivideoita on julkaistu, ja ne löytyvät YouTubesta. Vuosipäivänä, eli tänään 20.8. julkaistiin, että lisää musiikkivideoita ja myös animeversio on tulossa! Uudet musiikkivideot tulevat sekä IDOLiSH7:ltä, TRIGGER:ltä sekä Re:valelta. Animeversion julkaisuajankohtaa ei vielä paljastettu, mutta sen on kerrottu olevan tuotannossa. Lisäksi peliin on tulossa joitakin uudistuksia. IDOLiSH7:ssä tapahtuu siis tällä hetkellä todella paljon, ja voin vain odottaa, mitä kaikkea on vielä tulossa ja miltä tulossa oleva animeversio näyttää!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s